Jak podpořit regeneraci po sportu a zlepšit imunitu

Při sportu, a vlastně jakémkoliv méně či více náročném pohybu, dochází k určitému zatížení svalstva, které je samozřejmě pro sportovce žádoucí, jelikož narušování svaloviny zapříčiňuje optický růst svalové hmoty na těle. Nic se však nemá přehánět a namáhané svaly potřebují pravidelný odpočinek. Pokud jim ho nedopřejete, projeví se nejen bolesti, ale i zhoršení celkového fyzického […]

Při sportu, a vlastně jakémkoliv méně či více náročném pohybu, dochází k určitému zatížení svalstva, které je samozřejmě pro sportovce žádoucí, jelikož narušování svaloviny zapříčiňuje optický růst svalové hmoty na těle. Nic se však nemá přehánět a namáhané svaly potřebují pravidelný odpočinek. Pokud jim ho nedopřejete, projeví se nejen bolesti, ale i zhoršení celkového fyzického stavu a funkce imunitního systému. A jak to spolu souvisí? To se dozvíte v následujícím článku. 

Příčiny svalové únavy

Po sportovním výkonu, při kterém obvykle zatěžujeme svalovou soustavu více, než je pro naše tělo celodenním standardem, probíhají ve svalových buňkách regenerační procesy. Vznik svalové únavy není nijak složitý. Ve zkratce jde pouze o to, že při zátěži dochází mimo jiné k tvorbě látek, jejichž nadměrná produkce negativně ovlivňuje proces svalové kontrakce a následné akutní regenerace v buňkách. 

Když sval nestíhá během intenzivního pohybu zregenerovat, dochází postupem času k únavě až bolesti, které jdou ruku v ruce s překyselením organismu kyselinou mléčnou (tzv. laktát). Aby se tedy po sportování bylo lidské tělo schopno vrátit do původního stavu jako před výkonem, je potřeba svalům jejich regenerační proces trochu ulehčit. 

Únava a imunitní systém

Obranyschopnost našeho organismu s pohybovým aparátem velmi úzce souvisí. Zejména v zimních měsících bývá jednou z příčin nedostatečné činnosti imunitního systému únava po lyžování, ze které se následně stává několikadenní chřipka a horečnaté stavy. Pokud sval jako takový přesáhne svou funkční hranici, vylučování přemíry toxických látek může způsobit zánětlivé procesy, kterým říkáme tzv. „svalová horečka“. 

Pokud se náš organismus musí soustředit na transport krve do únavou „postižených“ svalů, pak (laicky řečeno) trochu zapomíná na obecné fyziologické náležitosti v jiných částech těla, a tím pádem je zhoršena i funkce imunity. Nejvhodnější pomocí v takovýchto situacích je právě dostatečná a správně zvolená regenerace.

Druhy regenerace

Regenerovat se dá mnoha způsoby a každý z nich má něco do sebe. Liší se zejména v rychlosti regeneračního procesu, jeho lokalizaci (tj. působí-li na celý svalový systém nebo pouze na jeho konkrétní části) a také ve funkční podstatě. 

Odpočinek

Ať už jste po výšlapu na Lysou horu, Sněžku či jiný vrchol nebo zažíváte zmiňovanou únavu po lyžování, odpočinek je tím nejzákladnějším způsobem regenerace, který nelze nijak nahradit. Můžete jej však doplnit o další efektivní způsoby, který dobu odpočinku mohou zkrátit. Dejte svým svalům a ostatně i dalším soustavám, jako jsou např. kardiovaskulární a respirační systém, trochu prostoru vyrovnat se s deficitem, který musely v průběhu sportovního výkonu zažívat.

Masáž

Velmi spolehlivým druhem regenerace jsou sportovní či relaxační masáže, jež se většinou zaměřují na konkrétní svalové partie. Při masáži dochází ke zvýšenému prokrvení svalových buněk, což je při regeneraci žádoucím jevem. Do buněk se totiž dostává více látek, které vyrovnávají jejich narušené prostředí, a tím se rychleji dokážou navrátit do původního funkčního stavu.

Sauna

Dalším skvělým způsobem, jak po sportování zregenerovat unavené svalstvo, je saunování. Jedním z hlavních faktorů je zde pocení, díky kterému se z těla vylučují toxické látky, jakými jsou např. i laktát (kyselina mléčná) nebo různé soli, které způsobují svalovou únavu a bolestivost. Po pobytu v sauně je však vhodné dát si pozor na dehydrataci, neboť při vylučování potu dochází také k odpařování vody z těla. 

Terapie červeným světlem

Inovativní metodou, která vás dokáže opravdu velmi rychle a efektivně regenerovat, je terapie červeným světlem. Její princip je založen na pozitivním vlivu červeného světla na biochemické procesy uvnitř buněk. Svalové kontrakce jako takové jsou totiž velkou mírou ovlivněny molekulou adenosintrifosfátu (ATP), tzv. buněčné energie, bez které by ke stahu svalu nemohlo dojít. Tato energie je v buňce ukládána do mitochondrií, jejichž funkci právě červené světlo podporuje. Díky němu jsou totiž schopny produkovat více buněčné energie, a tím urychlit celý proces regenerace ve svalu.

Ostatní články z rubriky Magazín


Doporučujeme tyto lékárny


Lékárna TRIO 

Lékárna TRIO

Otevírací doba: neuvedeno
Telefon: 493533199
Email:
web:
Adresa: Husova 58
50601, Jičín
detail
Lékárna Hlavní nádraží 

Lékárna Hlavní nádraží

Otevírací doba: neuvedeno
Telefon: 267313494
Email:
web:
Adresa: Wilsonova 8
110 00, Praha 2
detail
Lékárna Jih 

Lékárna Jih

Otevírací doba: neuvedeno
Telefon: 596710258
Email:
web:
Adresa: Horní 1471
70030, Ostrava - Hrabůvka
detail